פחי מחזור – המדריך המלא למחזור פסולת לפי סוג הפח

לפני מספר לא רב של שנים התחלנו לדבר על מחזור במדינת ישראל ולאחר מכן התחילו להגיע פחי המחזור השונים, בצבעים השונים, לכל פריט אשפה ולמדנו שמומלץ למיין את האשפה שלנו. פח אשפה כחול למחזור נייר, פח אשפה כתום לפלסטיק, מתכת וקרטוני משקה וכן הלאה.

מטרת המחזור היא להפחית את כמות הטמנת האשפה באדמה ובכך לתרום להפחתת זיהום האוויר, המים והסביבה בכלל. מהחומרים הממוחזרים ניתן להפיק פריטים שימושיים וידידותיים לסביבה. תהליך המחזור מתחיל למעשה אצל כל אחד מכם בבית כשאתם מפרידים אשפה מסוימת מתכולת האשפה הכוללת ודואגים לזרוק אותה לאחר מכן בפחי האשפה המתאימים.

פחי מחזור צבעים

שלושה צבעים עיקריים לפחי מחזור

לתהליך המחזור פחי מחוזר צבעים – כתום, סגול וכחול, הם באים לידי ביטוי על גבי פח מחזור שנמצא בכל חדר אשפה של בניין מגורים ובמקומות ייעודיים לכך, בשכונות ובערים. פחי מחזור ממותגים בסימן ובצבע שמסביר לנו המשתמשים מה יכול וכדאי שייזרק לתוכם לטובת תהליך המחזור. קיים פח נוסף ומיוחד, בצבע חום, שמיועד לפסולת אורגנית כלומר, פסולת רטובה שיכולה להוות את הבסיס לייצור של קומפוסט ודשן אורגני לחקלאות. הפח החום הוא חלק בלתי נפרד ממכלול פחי המחזור. ישנו גם הפח הצהוב לאיסוף בקבוקים ופחיות, פח צהוב ניתן למצא בעיקר ליד מרכזי קניות גדולים. באופן כללי פחי המחזור נועדו לשם הפרדת פסולת שמסייעת להעברת התכולה למחזור. עתה נסקור סוגי פחים קיימים.

פחי מחזור - הפח הכחול למחזור ניירת

הפח הכחול מיועד למחזור של ניירות מסוגים שונים המהווים 25 אחוזים מהפסולת בישראל. מחזור נייר הוא דבר חשוב מכיוון שלפני הכל הוא מפחית את הצורך בכריתת עוד ועוד עצים להפקת נייר. תכולת הפחים הכחולים נאספת ומועברת להליך מחזור פסולת במפעל המחזור שם, היא עוברת מיון נוסף, נשטפת בכימיקלים, נדחסת במכבש לקוביות גדולות וכבדות ומועברת לאחר כבוד למפעלי הייצור. במפעלי הייצור מייצרים עיסת נייר דביקה אותה משביחים בכל מיני תוספים, סוחטים את המים מהעיסה, מחממים בקיטור ומקבלים נייר חדש.

פח כחול מה זורקים

פחי מחזור - הפח הכתום למחזור אריזות

הפח הכתום מיועד לאריזות מסוגים שונים מלבד קרטון וזכוכית, אריזות ממתכת, בקבוקי שתייה, קרטוני משקה בלבד, אריזות מפלסטיק קשיח וגם שקיות ניילון. כל אחד מהחומרים הללו עובר טיפול שונה ולכן, הם מועברים למפעלי מחזור שונים לאחר מיון. פסולת ממתכת עוברת התכה במטרה להסב אותה לענף הבנייה, הניירות למיניהם ממוינים וחלקם הולכים לתהליך מחזור ממנו מייצרים ניירות חדשים ונייר טואלט. הפלסטיק מועבר לשטיפה וגריסה ובסוף התהליך מתקבלים כלי פלסטיק חדשים לשימושים שונים.

מה שמים בפח הכתום

פחי מחזור - הפח הסגול למחזור זכוכית

הפח הסגול מיועד לאריזות זכוכית שאינן מוזכרות בחוק הפיקדון כגון: בקבוקי שמן זית, בקבוקי בשמים, צנצנות ריבה, צנצנות דבש, צנצנות קפה, צנצנות של רסק לתינוקות ועוד. את פסולת הפח מעבירים למפעלי זכוכית שיודעים לייצר שימוש חוזר מהזכוכית לענפי הבנייה, לרבות גגות רעפים ולתשתיות נוספות. מחזור זכוכית חוסך בחומרי גלם טבעיים שמגיעים מכרייה במחצבות והוא חוסך גם באנרגיה מכיוון שטמפרטורת ההתכה של זכוכית נמוכה בהרבה מזו של החול הגולמי.

פח סגול

פחי מחזור - הפח האפור

הפח האפור מיועד בעיקר לפסולת של אריזות מתכת והוא פוזר רק בחלק מהרשויות המקומיות בארץ, בעיקר באלה בהן קיימת הפרדה של פסולת במרכזי מחזור יישוביים, או במקומות בהם אין פחים כתומים. פסולת המתכת היא של מתכות ברזליות ואל ברזליות שהמחזור שלהן מתבצע במפעלים המתמחים בהתכה בתנורים ייעודיים. התנורים הללו פועלים בטמפרטורה גבוהה של 1800 מעלות. המתכת שמותכת מועברת לתבניות בהן יוצקים ממנה מוצרים חדשים.

הפח האפור

למחזר כל הדרך אל הפח

אומרים שהכל קשור בהכל, התחממות כדור הארץ קשורה לגזי החממה שקשורים לזיהום האוויר, שקשור בצורך למחזר כדי להפחית את הטמנת הזבל באדמה שגורם לזיהום המים, האדמה והסביבה. לכן, מומלץ למחזר גם אם מדובר במאמץ קטן שבו כולנו נדרשים למיין מעט את הזבל שלנו. הכל למען שמירה על איכות הסביבה.

לחצו למידע נוסף בנושא – פינוי פסולת

תפריט נגישות

 

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא

03-9103313